Iskalnik

Kuharski nasveti

Sestavine za zdrave testeninske omake

Testenine lahko pripravimo s številnimi omakami; z nekaj ustvarjalnosti in izvirnosti pa lahko uporabimo najrazličnejše sestavine.

Če hočemo pripraviti uravnotežen obrok, je treba upoštevati načela zdravega prehranjevanja. Priporočamo nemastne omake, ki za osnovo nimajo rdečega mesa. Izpostavili bomo nekaj sestavin, ki so zaradi prehranskih lastnosti primerne za pripravo zdravih omak za testenine.

Bodite ustvarjalni, poskusite jih uporabiti tudi vi.

Sestavina omake:Prehranske lastnosti:
KorenčekOdličen vir provitamina A, bogat z vlakninami.
Paradižnik, jajčevecSta vir vitaminov, magnezija, kalcija in fosforja. Paradižnik vsebuje flavonoid likopen, ki deluje kot antioksidant.
PaprikaOdličen vir provitamina A; nekuhana vsebuje veliko vitamina C.
ŠpinačaBogat vir mineralov; zeleno barvilo klorofil deluje kot antioksidant.
Zelena, brokoliPoleg mleka, žit in mesa zelo pomemben vir kalcija.
Stročnice: fižol, grahPoleg mesa pomemben vir beljakovin in cinka.
Rdeča pesaBogata z antioksidanti in vitaminom – folno kislino.
ŠpargljiSo bogati z vlakninami, vitamini, minerali in antioksidanti.
ČesenIma antibakterijski učinek ter zavira rast mikrobov in črevesnih zajedavcev. »Zdravilnost« česna pripisujejo alicinu – snovi, ki nastane z encimsko razgradnjo aliina. Ta daje česnu značilen vonj in okus.
ČebulaBlago draži, zato pospešuje prekrvavitev sluznice in spodbuja izločanje sluzničnih žlez. Vsebuje antioksidante.
AnanasVsebuje vlaknine, nekatere minerale in vitamine.
Morski sadeži, ribeOdlično nadomestilo za rdeče meso, zlasti zaradi vsebnosti pozitivnih nenasičenih maščobnih kislin.
Jabolčni kisVsebuje snovi, ki jih najdemo v jabolku, s fermentacijo v kisu nastane ocetna kislina. To je blaga organska kislina, ki jo želodčna sluznica dobro prenaša. Ima blag antibakterijski učinek.
Olive, oljčno oljeOljčno olje je bogato z nenasičenimi maščobnimi kislinami in antioksidanti, kot so flavonidni polifenoli. Vsebuje vitamine E, D, A in K, ki so topni v olju, bogatem z esencialnimi maščobnimi kislinami.
Bučna semena, bučno oljeBučno olje vsebuje veliko folne kisline, vitamine skupine B, A in E ter minerale, kot so kalcij, kalij, železo, magnezij, mangan, selen in fosfor.
MedJe bogat z vitamini, minerali, s flavonoidi, sladkorji, mikroelementi in encimi. Predstavlja kompleksno naravno dopolnilo k vsakdanji prehrani.
Orehi, lešnikiSo odličen vir beljakovin. Vsebujejo nasičene in nenasičene maščobne kisline, beljakovine, vlaknine, od mineralov pa železo, kalcij, magnezij, fosfor, kalij ter nekaj malega vitaminov A, E, C in B.
Pojasnilo nekaterih izrazov:
Snov:Pozitivni učinki:
Vitamini, esencialne snoviSo snovi, ki jih telo ne more samo pripraviti iz drugih sestavin hrane, so pa za življenje nujno potrebne, zato jih moramo zaužiti s hrano. Sodelujejo v metabolnih procesih. Poznamo vodotopne vitamine (C-, B-kompleks) in vitamine, ki so topni v maščobah (A, E, D, K).
AntioksidantiNevtralizirajo škodljive proste radikale, ki v celicah nastajajo kot posledica naravnih celičnih procesov, predvsem stresnih vplivov okolja, s tem zmanjšujejo poškodbe celic in zavirajo njihovo staranje.
Vitamini C, E, ADelujejo podobno kot antioksidanti; vitamin C preprečuje luskavico, vitamin A pa ohranja dober in oster vid.
Minerali, mikroelementiMakrominerali (Na, K, Mg, Ca, Cl) so snovi, ki jih telo potrebuje v večjih količinah, medtem ko mikroelemente potrebuje v majhnih količinah in sodelujejo v različnih metaboličnih reakcijah.
Antimikrobni učinekZavira rast nekaterih mikroorganizmov.
VlaknineSo balastne snovi, ki jih telo ne more izkoristiti kot energijo, večajo volumen zaužite hrane in lajšajo potovanje hrane skozi prebavni trakt.
Nenasičene maščobne kislineZa razliko od nasičenih maščobnih kislin so nenasičene maščobne kisline v naši prehrani zaželene. Nenasičene maščobne kisline, zlasti omega-3, zmanjšujejo količino trigliceridov in holesterola v krvi ter zlepljanje krvnih ploščic (trombocitov).